شرکت متا دسترسی کاربران کانادایی به اخبار در فیسبوک و اینستاگرام را ممنوع خواهد داد

پارلمان کانادا با تصویب قانونی، گوگل و متا را ملزم کرد در ازای نشر خبرهای رسانه های کانادا در پلتفرم های خود، پول پرداخت کنند.

شرکت متا نیز پس از تصویب این قانون اعلام کرد، قصد دارد دسترسی کاربران کانادایی به اخبار در فیسبوک و اینستاگرام را ممنوع کند.

متا زمان مشخصی برای اجرای این تصمیم اعلام نکرده است اما اسکات رید، سخنگوی متا گفت، قبل از اجرایی شدن قانون جدید در کانادا، اخبار محلی را از سایت خود خارج خواهد کرد. این لایحه از شش ماه پس از تصویب لازم الاجرا است.

وی گفت: محتوای رسانه‌های خبری دیگر برای کاربران کانادایی در دسترس نخواهد بود. تغییراتی که بر محتوای خبری ایجاد می شود، تأثیری بر سایر محصولات و خدمات متا در کانادا نخواهد داشت. میلیون‌ها کانادایی می توانند اطمینان داشته باشند که همیشه می‌توانند با دوستان و خانواده خود در این پلتفرم در ارتباط باشند، کسب‌وکار خود را توسعه دهند و از جوامع محلی خود حمایت کنند.

متا قبلا در یک برنامه آزمایشی اخبار را برای حداکثر پنج درصد از کاربران کانادایی مسدود کرده بود. گوگل نیز اوایل سال جاری چنین آزمایشی را انجام داد.

استرالیا نیز قانون مشابهی را در سال 2021 تصویب کرد. در آن زمان متا به طور موقت اخبار فیسبوک را برای کاربران استرالیایی مسدود کرد اما بعد از آن با ناشران اخبار قراردادهایی منعقد کرده و دسترسی کاربران به محتوای خبری دوباره برقرار شد.

سناتور مارک گلد، نماینده دولت لیبرال در سنا می گوید، از سال 2008، نزدیک به 500 رسانه در 335 جامعه در سراسر کانادا بسته شده اند و بیش از 20 هزار روزنامه نگار شغل خود را از دست داده اند، اما گوگل و متا همچنان به درآمد میلیارد دلاری خود از طریق تبلیغات دسترسی دارند.

Call Now Button