هند خواستار اخراج ۴۱ دیپلمات کانادایی از دهلی شد

با ادامه اختلافات هند و کانادا بر سر قتل رهبر جدایی طلب سیک‌ها در کانادا، وزارت امور خارجه هند از کانادا خواست ۴۱ نفر از دیپلمات‌هایش را از دهلی خارج کند.

هند یک هفته به کانادا فرصت داده است، دو سوم از دیپلمات‌های خود را بازگرداند و تعداد آن‌ها را به ۲۱ نفر کاهش دهد.

اختلافات بین دو کشور پس از آن شروع شد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا ادعا کرد، ماموران دولت هند در ترور هاردیپ سینگ نیجار، رئیس جدایی طلب سیک‌های هند در بریتیش کلمبیا در ماه جون، دست داشته اند.

پس از درخواست دولت هند ترودو گفت، دولت او به دنبال تشدید اختلافات نیست و در پی درست کردن روابط هند و کانادا می‌باشد. ما به تعامل مسئولانه و سازنده با دولت هند ادامه خواهیم داد.

ترودو از هند خواسته بود در تحقیقات مربوط به شناسایی عوامل قتل نیجار همکاری کند، اما هند این موضوع را اتهامی پوچ و سیاسی خواند. هند همچنین صدور ویزا برای کانادایی‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.

اورل براون، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه تورنتو گفت، اخراج دیپلمات‌های کانادایی توسط هند گامی بسیار مهم علیه دموکراسی است و نخست وزیر باید این کار را خیلی هوشمندانه و استراتژیک مدیریت کند زیرا در غیر این صورت وارد یک تله ملی‌گرای هندی شده و روابط هند و کانادا روزبه‌روز بدتر خواهد شد.

Call Now Button