مهاجران تازه وارد برای موفقیت در بازار کار کانادا نیاز به حمایت بیشتری دارند

کمبود نیروی کار با استعداد باعث شده کسب‌وکارهای کانادایی بیشتر به مهاجران تازه‌وارد به‌عنوان منبع نیروی کار به شدت مورد نیاز نگاه کنند. اما برخی می‌گویند اگر تغییرات کلیدی ایجاد نشود، این استراتژی ممکن است مهاجران با مهارت بالا را به مشاغل با مهارت پایین‌تر سوق دهد و مشکلات گذشته تکرار شوند.

Pedro Barata مدیر اجرایی Future Skills Centre، یک اتاق فکر نوآوری مهارت‌ها و سیاست‌گذاری که توسط Blueprint, Toronto Metropolitan University و The Conference Board of Canada راه‌اندازی شده است، می‌گوید، در حال حاضر، حدود نیمی از تازه واردان به کانادا مهاجران اقتصادی هستند.

دولت فدرال برای کمک به دستیابی به اهداف خود – 465000 مقیم دائم جدید در سال 2023، 485000 نفر در سال 2024 و 500000 نفر در سال 2025 – برنامه Express Entry را دوباره طراحی کرد. این برنامه که در ماه می راه اندازی شد، به گونه ای طراحی شده است که کارگرانی را با انواع خاصی از تجربه جذب کند.

در طول تابستان، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از متقاضیان با تجربه در مشاغل مراقبت های بهداشتی، تولید و STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) دعوت کرد. اخیراً، IRCC دعوت‌نامه‌هایی را برای افراد با تجربه در حمل‌ونقل، کشاورزی و صنایع کشاورزی و مواد غذایی باز کرده است.

تا اواسط اکتبر، IRCC نزدیک به 90000 دعوت نامه برای درخواست اقامت دائم Express Entry در سال 2023 صادر کرده بود که تقریباً دو برابر 45115 نامزد دعوت شده در سال 2022 بود.

Barata می‌گوید، این مستقیم‌ترین و استراتژیک‌ترین واکنش کانادا به همسو کردن نیازهای بازار کار با مهاجرت اقتصادی است و افزود این یک انحراف امیدوارکننده از رویکرد تاریخی کانادا به مهاجرت اقتصادی است که به تحصیلات دانشگاهی، مهارت‌های زبانی و سایر شرایط نیاز دارد.

قبل از بازنگری برنامه Express Entry، گزارشی از سوی Employment and Social Development Canada اشاره کرد، تعداد مهاجران تحصیل کرده دانشگاهی در بخش‌های با مهارت پایین و متوسط بیش از حد بوده و در مشاغل با مهارت بالا کمتر حضور دارند.

اگر تعدیل های قابل توجهی هم در آموزش و هم در نگرش کارفرمایان در مورد تازه واردان انجام نشود، اقدامات جدید مهاجرتی خطر تکرار برخی از الگوهای قبلی را دارد.

Muraly Srinarayanathas یکی از بنیانگذاران و رئیس Computek College یک کالج خصوصی شغلی در جنوب انتاریو که آموزش در سطوح عالی را ارائه می دهد، می گوید: بسیاری از مهاجران بسیار ماهر بوده و دارای مدرک معتبر هستند، اما من فکر نمی‌کنم کانادا به آنها به شیوه ی درستی خدمت. این یک فرصت واقعی از دست رفته است.

یک مقاله تحقیقاتی در دانشگاه آلبرتا در سال 2023 می‌گوید، برداشت‌های منفی از مهاجران و انگیزه‌های آنها از لحاظ تاریخی به کارفرمایان این امکان را می‌دهد تا با پرداخت دستمزدهای کمتر از بازار و شرایط کاری بدتر نسبت به کارگران متولد کانادا، از آنها استثمار کنند. در این مقاله آمده است: اگرچه مهاجران ماهر بسیار واجد شرایط، آموزش‌ دیده ی حرفه‌ای و دارای انگیزه اقتصادی هستند، اما پس از ورود به کانادا با چالش‌هایی در سطح فردی مواجه می‌شوند که آنها را از ادغام موفقیت‌آمیز در بازار کار بازمی‌دارد.

Srinarayanathas می‌گوید، برای مهارت‌های خاصی مانند پرستاری، تازه‌واردها می‌توانند از کشور خود درخواست دهند و سپس امتحان خود را در کانادا بگذرانند تا مدارک لازم را دریافت کنند.

شناسایی تجربیات به دست آمده در خارج از کانادا گامی حیاتی برای توانایی های تازه واردان برای به دست آوردن کار ثابت پس از استقرار در اینجا است.

Barata از Future Skills Centre می گوید، در ماه می، Professional Engineers Ontario (PEO)، یک نهاد صدور مجوز و تنظیم مقررات، اولین سازمان حرفه ای شد که تجربه کاری کانادایی را از الزامات خود حذف کرد.

حذف الزامات تجربه کانادایی به این منظور است که افراد تازه وارد با پیشینه مهندسی را قادر به کار در مشاغل مهندسی کند.

Call Now Button