ستاره دنباله دار سبز کمیاب، برای اولین بار در 50000 سال از مترو ونکوور عبور می کند

یک ستاره دنباله دار نادر برای اولین بار در 50000 سال یعنی از زمانی که نئاندرتال ها روی زمین راه می رفتند، از مترو ونکوور عبور می کند.

به گفته ناسا، ستاره دنباله‌دارC/2022 E3 (ZTF)  برای اولین بار در مارس 2022 توسط ستاره‌شناسان زمانی که در مدار مشتری قرار داشت، کشف شد.

Marley Leacock ستاره شناس H.R. MacMillan Space Centre گفت، دانشمندان با استفاده از دوربین میدان وسیع در Zwicky Transient Facility در رصدخانه Palomar در کالیفرنیا، این جرم آسمانی را مشاهده کردند.

او توضیح داد حدود 50000 سال طول می کشد تا این ستاره دنباله دار به دور خورشید بچرخد و بر اساس پارامترهای مداری آن به عنوان یک ستاره دنباله دار هذلولی طبقه بندی شده است. این ممکن است آخرین باری باشد که در منظومه شمسی ما ظاهر می شود.

او توضیح داد: طبق تعریف، یک مدار هذلولی به این معنی است که جسم فقط یک بار وارد منظومه شمسی می شود، بنابراین دنباله دار C/2022 E3 (ZTF) ممکن است به طور کامل از منظومه شمسی ما خارج شود.

به گزارش space.com، این ستاره دنباله دار همچنین دارای رنگ سبز فوق العاده ای است که ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.

Leacock توصیه می‌کند در حالی که مترو ونکووری ها ممکن است بتوانند این ستاره دنباله‌دار را با چشم غیر مسلح تشخیص دهند، اگر می‌خواهید بتوانید جزئیات را تشخیص دهید، ایده خوبی است که دوربین‌های دوچشمی با دیافراگم 40 تا 50 میلی‌متری یا یک تلسکوپ کوچک همراه داشته باشید.

اگر آن را بدون تلسکوپ یا دوربین دوچشمی مشاهده کنید، به احتمال زیاد مانند یک لکه ضعیف در آسمان به نظر می رسد. به خاطر داشته باشید که ماه نیز در آن شب روشن است، که ممکن است مانع از تماشای آن شود.

انتظار می‌رود ستاره دنباله‌دار سبز در نزدیک‌ترین فاصله به «قدر 6 یا بیشتر» برسد، که تاریک‌ترین مقداری است که چشم غیر مسلح می‌تواند ببیند. Leacock توضیح داد، بهترین گزینه برای تماشا رفتن به مکانی تاریک در خارج از شهر است.

این جرم آسمانی در اول فوریه نزدیکترین فاصله خود را خواهد داشت و در مترو ونکوور و تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. از آنجایی که خورشید حدود ساعت 5 بعد از ظهر غروب می کند، در آسمان شمالی مشاهده خواهد شد.

او گفت: این ستاره دنباله دار بسیار نزدیک به قطب شمال آسمان خواهد بود، بنابراین استفاده از قطب نما به عنوان نشانگر و نگاه کردن به اطراف آن منطقه شروع خوبی است. در غروب آفتاب، اگر دست خود را دراز کنید و پایین آن را با افق هماهنگ کنید، دنباله دار پنج وجب از آن بالاتر و در سمت راست قطب خواهد بود.

بین ساعت 9 تا 10 بعد از ظهر در بالاترین سطح آسمان قرار خواهد گرفت، جایی که تقریباً دو وجب بالای قطب خواهد نشست.

Call Now Button